Hvorfor er visionen vigtig ? Det får du mit bud på, sammen med 3 gode tips til at formulere en god vision.
Inspireret af ”løvens hule” i tirsdags, hvor panelet spurgte til og efterlyste en klar vision fra nogle af de iværksættere, som kom for at søge midler og ekspertinvolvering til deres projekter og virksomheder. Jeg vil give mit bud på, hvorfor visionen er vigtig og samtidig give dig 3 gode tips til formulering af din vision.
Uanset, om du er ved at starte virksomhed, allerede har en eller du kaster dig ud i nye projekter, udviklingsprocesser eller forandringer, så er det en god ide´ at starte med at forholde dig til visionen for det du foretager dig. Visionen er det store ”hvorfor” og din ledestjerne, som dels sikrer motivation og mening i forhold til det du beskæftiger dig med og dels fungerer som den paraply der skærmer imod uvejr, hvis du bliver usikker, mister fokus eller kommer væk fra din overordnede plan.
Stop op og spørg dig selv!
Inden du søsætter nye projekter eller kaster dig ud i at forandre, producere eller investere, så stop op en gang og spørg dig selv – vil denne handling eller dette projekt bidrage til, at jeg lever og er tro imod min overordnede vision og dermed tro imod den højere mening med det jeg gør.
Hvis du opdager, at du ikke har en overordnet mening med det du gør – så er det nu du skal skabe den.
Skab din egen vision!
Hvis du bevidst bruger din vision som et redskab og ikke bare noget, som står på din hjemmeside, så vil det give dig retning, mening og motivation og du vil få en følelse af- og fremstå som autentisk og kongruent, fordi din fremtræden (branding), dine værdier, kompetencer og adfærd vil afspejle din vision. Det skaber balance og troværdighed.
Det gælder for resten både som virksomhed og som privatperson – at det altid er en god ide´ at vide, hvorfor man gør, som man gør!
Selv om du måske allerede ved hvorfor du gør som du gør, så kan det anbefales at gøre visionen synlig ved at formulere den på skrift – det gør den stærkere for både dig selv og andre.
3 gode tips til formulering af en god vision:
Formulleres i nutid:
Din Vision er noget du lever NU og ikke noget du skal løbe efter ude i fremtiden, derfor skal du formulere din Vision i nutid. Når du skriver i nutid, bliver din vision både levende og nærværende.
Involverer både facts og følelser:
Vi motiveres af følelser og derfor skal din vision skabe følelser, som motiverer både dig selv og dine samarbejdspartnere. Både du og dine samarbejdspartnere skal kunne mærke, hvorfor de skal samarbejde med dig. Visionen må også gerne indeholde facts om det du bidrager til verden med. Det kan være det du producerer, udbyder eller handler med. Pas blot på at dette ikke bliver så detaljeret, at du låser dig fast.
Kog suppe på din formulering:
At skabe en god formulering for din vision er en proces og ofte kan du med fordel koge lidt suppe på den. Kog den ned, så den ender med en fond, som er stærk og tydelig. Et kort og præcist statement, som ikke efterlader tvivl om, hvad du står for og hvorfor det er vigtigt.
Et eksempel på en super kort vision fra en virksomhed vi alle kender:
Nokia har en vision som i den korte version hedder: ”Connecting people”. Det er den overordnede paraply for dem og alt hvad de rører ved, skal kunne være under den.
De er nok mest kendte for at udvikle og sælge mobiltelefoner, og i princippet kunne det være hvad som helst, bare det bidrager til at ”connecte people”.
God fornøjelse med at finde dit hvorfor og formulere din Vision og sætte ord på det som gør dig og/eller din virksomhed unik.
Marlene Nordenlund